Een probleem met je (toekomstige) woning? Meld het bij het woon- en energieloket!

Heeft je woning kwaliteitsproblemen? Heb je last van vocht, schimmels of loshangende elektriciteitsdraden? Of is je dak niet geïsoleerd en beslaat de vrieskou op je enkel glas?

Ben je op zoek naar een woning en vraagt de eigenaar of makelaar informatie van jou die je liever niet prijsgeeft? Of stel je vast dat je gediscrimineerd wordt op basis van jouw situatie? Meld het in het woon- en energieloket. We bekijken samen je situatie en kijken welke stappen we kunnen zetten.

Kwaliteitsproblemen in je woning

De tand des tijds én de wetgeving die de afgelopen jaren meer kwaliteit vereist van woningen kunnen er voor zorgen dat de woning waar je in woont niet meer helemaal is aangepast. De afgelopen jaren werden minimale vereisten gesteld aan de isolatie of aan de beglazing van een woning. Maar daarnaast kunnen er nog problemen opduiken. Je woning kan te vochtig zijn waardoor er schimmelvorming is. Of de elektrische bekabeling laat te wensen over en is niet veilig.

In het woon-en energieloket kan je als huurder of als eigenaar terecht met kwaliteitsproblemen.

  • Krijg je als huurder geen gehoor bij de eigenaar van je woning? Als je bij de eigenaar de problemen hebt aangekaart en er komt geen of te weinig reactie, dan komen we bij huurders ter plaatse om eventuele problemen vast te stellen. De Vlaamse Wooncode geeft de vereisten waaraan woningen moeten voldoen aan. Is je woning niet conform? Dan bekijken we samen met jou welke stappen er ondernomen kunnen worden.

 

  • Ben je eigenaar van je woning en wil je de kwaliteit van je woning verbeteren? Ook dan kan je terecht bij het woon-en energieloket. We bekijken samen welke ingrepen er prioritair zijn en welke middelen en premies er zijn om je woning naar een hoger niveau te brengen.

Een nieuwe woning vinden

Een nieuwe woning vinden die aangepast is aan je budget is niet altijd gemakkelijk. Soms hebben goedkopere woningen niet de nodige kwaliteit. Andere keren zijn anderen je voor. Een verhuurder mag kiezen aan wie ze hun woning verhuren, maar mag daarbij niet discrimineren.

Denk je dat je niet correct behandeld bent in zo’n situatie? Meld het bij het woon- en energieloket. We bekijken samen met jou wat we kunnen doen.

 

Contact

info@wonenleieschelde.be

T 09 210 71 50