Kopen en verkopen

Informeer je goed wanneer je een woning aankoopt.

Een woning kopen

Een woning kopen is een grote stap. Informeer je daarom goed en win vooraf zo veel mogelijk informatie in.

Kosten

Voor een nieuwe woning moet je bovenop de aankoopprijs btw betalen. Voor een bestaande woning betaal je registratiebelastingen.

Daarnaast zijn er ook nog de notariskosten. Die kan je zelf berekenen.

(Sociaal) lenen

Om de koop van je woning te financieren zal je misschien een lening moeten aangaan. Dat kan bij een bank of via een kredietbemiddelaar.

Voor wie een bescheiden inkomen heeft kan de Vlaamse woonlening is een voordelig woonkrediet zijn. Deze lening kan zowel voor de aankoop- als de renovatiekost dienen. Ook als je door een echtscheiding gaat kan deze lening worden ingezet. Ga via deze test na of je in aanmerking komt.

Notaris

De aankoop van een woning eindigt met een notariële akte. Daarom is er altijd een notaris nodig wanneer je een woning aankoopt. Je mag zelf de notaris kiezen die je daarbij helpt. Een eerste advies van een notaris is altijd gratis.

De notaris zorgt ervoor dat het aankoopproces correct verloopt. Hij of zij zal daarbij de herkomst van het onroerend goed controleren, zodat onbekende personen het goed achteraf niet kunnen opeisen. Hij zal ook onderzoeken of er op het pand geen hypotheek meer rust en of het goed fiscaal in orde is, zodat je achteraf niet opdraait voor de fiscale schulden van vorige eigenaars.

Verzekering gewaarborgd wonen

Sluit je een hypothecaire lening af voor het kopen, bouwen of verbouwen van zijn enige eigen woning, dan  kan je je met de verzekering gewaarborgd wonen gratis verzekeren tegen inkomensverlies wanneer je in de toekomst plots werkloos of arbeidsongeschikt zou worden.

Daar zijn wel een aantal voorwaarden aan verbonden. Je kan de details en uitzonderingen hier raadplegen.

Het aanvraagformulier en de toelichtingsbrochure voor de verzekering gewaarborgd wonen vind je op de website van de Vlaamse Overheid.